Articol pentru parinti. Gestionarea furiei in relatia cu copiii
1 mai 2020
Anxietatea anxietatii – de ce ne temem (tratament sau terapie) ne poate scapa de frica
6 mai 2020

Cum facem față sentimentelor de tristețe și nesiguranță din perioada de pandemie

Suntem într-o perioadă de noi provocări. Apariția unei situații neprevăzute, cu o mare încărcătură de periculozitate, face ca fiecare dintre noi să acționeze conform unui tipar dobândit de-a lungul vieții. Îngrijorarea, tristețea și nesiguranța în aceste momente sunt dominante, dar și firești. Pentru unii, adaptarea la astfel de situații implică și un consum crescut de alcool, care duce la o situație paradoxală: deși vor să scape de teamă sau de singurătate, un consum excesiv, prin comportamentele generate, îi va duce tocmai la izolare socială și se vor amplifica sentimentele de neputință, teamă etc. Soluții sunt și vă invităm în acest articol să descoperim o parte din ele.

Așadar, într-o situație stresantă ca cea de acum, unele persoane se vor conforma unor reguli stabilite de o ”instanță superioară”, altele vor adopta comportamentul ”lasă că știu eu mai bine”. Primii au învățat că este bine ca cineva să le poarte de grijă. Pentru ei asta înseamnă că nu sunt singuri și că fac parte dintr-un grup, că împreună vor reuși să depășească momentele dificile cu costuri mai mari sau mai mici. Al doilea grup de persoane a experimentat sentimentul de singurătate, de inaccesibilitate și a învățat că e mult mai sigur să supraviețuiești prin propriile forțe.

Evenimentele prezente, cauzate de apariția virusului COVID – 19, au activat o varietate de trări. Îngrijorarea, tristețea și nesiguranța în aceste momente sunt dominante, dar și firești. Apare un conflict interior între credințele personale și evenimentul extern care va crea tensiuni și nesiguranță. Creierul va încerca să realizeze un echilibru, pentru a reduce această disonanță.

Alcoolul, văzut de mulți ca o soluție de adaptare la situațiile dificile

În anumite momente ale vieții, majoritatea persoanelor au accesat unele mijloace de adaptare ”substitut”, ca intermediar între sine și ceilalți. Printre aceste substitute se regăsește alcoolul, care este atât un simbol de continuitate prin consecvența prezenței, cât și un ”vehicul de funcționare”, ca liant pentru sine și pentru ceilalți.

Alcoolul a fost dintotdeauna prezent. El este nelipsit atunci când experimentăm tristețea reprezentată de doliu/separare sau fericirea exprimată față de evenimente importante din viața noastră. Ne premiem cu alcool la nunți, botezuri, nașterea unui copil, când avem reușite mult dorite, când ne revedem cu prieteni dragi.

În această perioadă de tensiune și nesiguranță, va exista tendința de a consuma alcool. Aparent, persoana va recurge la alcool pentru a-și modifica starea prezentă, va căuta o stare de bine, să alunge tristețea, să uite de necazuri, să poată comunica cu cei apropiați sau pentru a-i conferi încredere.

Ce înseamnă un consum de alcool puțin riscant pentru sănătate

Practic, această stare va fi depășită în foarte scurt timp, dacă consumul depășește unitățile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), respectiv pentru un consum moderat : bărbați – cel mult 2 unități / zi, femei – cel mult 1 unitate / zi, persoane peste 60 ani cel mult 1 unitate / zi. Este recomandat să existe zile în care să nu se consume deloc alcool.

1 unitate ALCOOL (1U)  = 10 g alcool pur. Aceasta se regăsește cu aproximație în: 1U = 1 sticlă bere (330 ml) = 1 pahar vin (125 ml) = 1 cinzeacă/shot (40ml spirtoase). De menționat că persoanele cu istoric de dependență și persoanele cu boli cronice, gravidele și minorii nu ar trebui să consume deloc alcool.

Consumul excesiv generează efecte adverse, inclusiv sociale: izolarea

Prin consumul unei cantități mai mari de alcool, trările consumatorului se vor modifica și persoana va obține de fapt ceea ce nu-și dorește – izolarea. Acest sentiment va fi accentuat de efectele consumului și de reacțiile celor apropiați la comportamentul manifestat.

Practic, prin continuarea consumului, persoana va obține o stare paradoxală. Trările anterioare se vor intensifica și va experimenta la un nivel crescut sentimentul de însigurare, teamă, furie, neputință.

Ce poți face pentru a evita consumul problematic?

Cu siguranță au fost momente în viață în care nu te-ai conformat ”cerințelor”, ai activat ceva ce te-a ajutat să nu cedezi. Ceea ce înseamnă că tu știi ce ai de făcut. Atunci când apare acea poftă invadatoare, un comportament util este acela de observator. Ce produce această dorință? Cum mă face să mă simt? Ce mă pune să fac? Ce pot să fac pentru a nu lăsa pofta să câștige?

Sau poți face cu totul altceva. Să te implici într-o activitate. Asta te va ajuta să-ți muți atenția de la gândul inițial și îți va conferi o stare de reușită prin rezultatul obținut.

Succes!

Liliana Udrea

Psihoterapeut